Takaisin Lausunto Tahkoluoto–Ulvila 400+110 kV voimajohtohankkeen YVA-selostuksesta

Lausunto

Lausunto Tahkoluoto–Ulvila 400+110 kV voimajohtohankkeen YVA-selostuksesta

21.11.2025

Varsinais-Suomen ELY-keskus                                                                                                        17.11.2025
Kirjaamo
20101 Turku
kirjaamo.varsinais-suomi@ely-keskus.fi 

17.11.2025

LAUSUNTO Tahkoluoto–Ulvila 400+110 kV voimajohtohankkeen YVA-selostuksesta (VARELY/3096/2024)

 

MTK-Satakunta ja MTK-Metsänomistajat lausuvat seuraavaa Tahkoluoto-Ulvila 400+110 kV voimajohtohankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta.

Pidämme tärkeänä, että Suomen energiantuotanto ja -siirto varmistetaan pitkällä aikavälillä ja että uusiutuvaan energiaan liittyvät investoinnit voivat edetä. Samalla korostamme, että maaseutualueiden elinkeinojen toimintaedellytysten turvaaminen on välttämätöntä hankkeiden hyväksyttävyyden ja yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden kannalta. YVA-selostus on rakenteellisesti kattava, mutta maa- ja metsätalouden vaikutukset sekä maanomistajien asema on kuvattu edelleen monin osin puutteellisesti, eivätkä aiemmin YVA-ohjelmavaiheessa esiin nostamamme näkökohdat ole selostuksessa toteutuneet riittävällä tavalla.

YVA-selostuksen vertailu osoittaa, että molemmissa hankevaihtoehdoissa kohdistuu huomattavia, osin suuriksi tai kohtalaisiksi arvioituja kielteisiä vaikutuksia muun muassa maisemaan, luontokohteisiin, linnustoon sekä erityisesti maa- ja metsätalouteen. Vaikka vaihtoehto VE2 vähentää uusien johtoaukeiden määrää, se ei poista rinnakkaisten johtokäytävien kumuloituvia vaikutuksia. Korostamme, että hankkeen jatkosuunnittelussa tulee ensisijaisesti tarkastella yhteispylväsratkaisua Fortum Power and Heat Oy:n nykyisen 110 kV -johdon kanssa. Yhteispylväiden käyttö vähentää merkittävästi maanomistajille koituvaa haittaa, lunastusalueiden määrää, puuston poistumaa sekä maisemavaikutuksia.

Selostuksessa todetaan, että vaikutukset maa- ja metsätalouteen ovat vähäisiä tai kohtalaisia, mutta arvio on monin osin liian yleispiirteinen eikä vastaa todellista vaikutuksia. Johtoaukeiden lisääntyminen aiheuttaa tuottavan puuston menetyksiä, lisäkustannuksia, salaojituksen vaurioitumisen riskiä sekä pitkäaikaisia rajoitteita koneelliselle viljelylle. Lisäksi selostuksessa ei huomioida maatalouden uutta teknologiaa, kuten ruiskudroonien käyttörajoitteita voimajohtojen alla, mikä rajoittaa tilojen investointeja ja lisää kustannuksia tulevaisuudessa.

Korostamme, että korvaukset tulee sopia, ei määrätä minimiarvona lunastusperusteiden mukaan. Korvausten tulee sisältää kiinteä osa sekä tuotantosidonnainen lisä, joka vastaa hankkeen vaikutusta elinkeinon tuottokykyyn. Lisäksi pidämme kohtuuttomana nykyistä 50 vuoden lunastusaikaa ja esitämme enimmäisajaksi 30 vuotta.

YVA-selostuksessa esitetty väite hankkeen “suuren positiivisista” ilmastovaikutuksista on yksipuolinen. Vaikka hanke voi välillisesti edistää vähähiilisen tuotannon hyödyntämistä, selostus ei huomioi riittävästi puuston hiilinielun heikentymistä, pitkäaikaisia maankäyttörajoitteita eikä rakentamisen aikaisia päästöjä. Näiden vaikutusten arviointi on täydennettävä ja suhteutettava hankkeen hyötyihin tasapainoisesti.

Vaikutusten yhteenvetotaulukko osoittaa, että erityisesti vaihtoehto VE1 kohdistaa suuria kielteisiä vaikutuksia maisemaan, suojelualueisiin, linnustoon ja luontotyyppeihin. Molemmissa vaihtoehdoissa vaikutukset maa- ja metsätalouteen sekä ihmisten elinoloihin jäävät arvioinnissa liian vähälle huomiolle, eivätkä kumuloituvat haitat tule esiin riittävästi.

Pylväspaikkojen sijoittelu on elinkeinojen kannalta kriittinen tekijä. Edellytämme, että pylväspaikkasuunnitelmat esitetään maanomistajille ennen lupaprosessia ja että heidän näkemyksensä huomioidaan aidosti. Olemme keskustelleet linjan alueella olevien maanomistajien kanssa ja yhteydenpito maanomistajiin on ollut täydellisen mitätöntä. Vaikutelma on, että maanomistajiin ei olla oltu yhteydessä eikä pylväspaikoista ole käyty minkäännäköisiä keskusteluita. Tämä ei ole hyväksyttävää. Myös yhteysviranomainen on esittänyt, että arviointiselostuksessa esitetään suunnitelma muun muassa rakennusvaiheen aikaisen urakoinnin ja elinkeinonharjoittajien välisen yhteydenpidon toteuttamiseksi, mutta tätä ei ole löydettävissä selostuksesta. Elinkeinoihin liittyvien huomioiden osalta selostukseen on lisätty erillinen osio hankkeen vaikutuksista talouteen ja elinkeinoihin, mutta tässä ei käsitellä yhteydenpitoa uskottavasti.  

Edellytämme, että linja-aukean ennallistaminen sisällytetään hankkeen velvoitteisiin, ei pelkkiin suosituksiin.

YVA-selostuksessa on esille tuomiamme puutteita, jotka tulee korjata ennen hankkeen jatkamista. Hanke voidaan arvioida hyväksyttäväksi vain, mikäli yhteispylväsratkaisu selvitetään täysimääräisesti, korvausperiaatteet ovat kohtuulliset, maanomistajien osallistaminen pylväspaikkaratkaisuissa varmistetaan, urakoinnin aikaiseen yhteydenpitoon urakoitsijan ja maanomistajan välillä tehdään konkreettinen suunnitelma ja lunastusten määräaika rajataan enintään 30 vuoteen.

 

Virve Hindström 
asiantuntija, MTK-Satakunta                                           

Juha Koivistoinen                                                                                                                              metsäkenttäpäällikkö, MTK-Metsänomistajat